3130
Na
temelju članka 88. Ustava Republike Hrvatske, donosim
Proglašavam Zakon o javnim
cestama, koji je donio Hrvatski sabor na sjednici 8. prosinca 2004. godine.
Broj:
01-081-04-3802/2
Zagreb, 14. prosinca 2004.
Predsjednik
Republike
Hrvatske
Stjepan Mesić, v. r.
I.
OPĆE ODREDBE
Namjena
zakona
Članak
1.
Ovim se
Zakonom uređuje pravni položaj javnih cesta; razvrstavanje javnih cesta;
planiranje, građenje, rekonstrukcija i održavanje javnih cesta; mjere za zaštitu
javnih cesta i prometa na njima; koncesije; upravljanje; financiranje i nadzor
javnih cesta.
Pravni status javnih
cesta
Članak
2.
Javne
ceste su opće dobro i na njima se ne može stjecati pravo vlasništva niti druga
stvarna prava po bilo kojoj osnovi.
Dijelovi javne
ceste
Članak
3.
(1)
Javnu cestu čine:
–
cestovna građevina (posteljica, donji stroj kolnika, kolnička konstrukcija,
most, vijadukt, podvožnjak, nadvožnjak, propust, tunel, galerija, potporni i
obložni zid, nasip, pothodnik i nathodnik),
–
građevine za odvodnju ceste i pročišćavanje vode,
–
zemljišni pojas s obiju strana ceste potreban za nesmetano održavanje ceste
širine prema projektu ceste, a najmanje jedan metar računajući od crte koja
spaja krajnje točke poprečnog presjeka ceste,
–
zračni prostor iznad kolnika u visini 7 m,
–
cestovno zemljište u površini koju čine površina zemljišta na kojoj prema
projektu treba izgraditi ili je izgrađena cestovna građevina, površina
zemljišnog pojasa te površina zemljišta na kojima su prema projektu ceste
izgrađene ili se trebaju izgraditi građevine za potrebe održavanja ceste i
pružanja usluga vozačima i putnicima te naplatu cestarine predviđeni projektom
ceste (objekti za održavanje cesta, upravljanje i nadzor prometa, naplatu
cestarine, benzinske postaje, servisi, parkirališta, odmorišta
itd.),
– građevine na cestovnom
zemljištu, za potrebe održavanja ceste i pružanja usluga vozačima i putnicima te
naplatu cestarine, predviđene projektom ceste,
– stabilni mjerni objekti i
uređaji za nadzor vozila,
– priključci na javnu cestu
izgrađeni na cestovnom zemljištu,
– prometni znakovi i uređaji
za nadzor i sigurno vođenje prometa i oprema ceste (prometni znakovi, svjetlosni
uređaji, telekomunikacijski stabilni uređaji, instalacije i rasvjeta u funkciji
prometa, cestovne značke, detektori-brojači prometa, instalacije, uređaji i
oprema u tunelima, oprema parkirališta, odmorišta i
slično),
– građevine i oprema za
zaštitu ceste, prometa i okoliša (snjegobrani, vjetrobrani, zaštita od osulina i
nanosa, zaštitne i sigurnosne ograde, zaštita od buke i drugih štetnih utjecaja
na okoliš i slično).
(2)
Javna cesta iz stavka 1. ovoga članka upisuje se u zemljišne knjige kao opće
dobro u skladu s propisima koji uređuju zemljišnoknjižne
upise.
Razvrstavanje javnih
cesta
Članak
4.
Javne
ceste u smislu ovoga Zakona jesu ceste koje se ovisno o njihovom društvenom,
prometnom i gospodarskom značenju razvrstavaju u jednu od sljedeće četiri
skupine:
1)
autoceste,
2)
državne ceste,
3)
županijske ceste,
4)
lokalne ceste.
Mjerila za razvrstavanje
javnih cesta
Članak
5.
(1)
Javne ceste iz članka 4. ovoga Zakona razvrstavaju se na temelju mjerila koje
donosi Vlada Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu:
Vlada).
(2) Akt
o razvrstavanju javnih cesta kojim se određuju autoceste, državne, županijske i
lokalne ceste i njihovom označavanju donosi ministar nadležan za promet (u
daljnjem tekstu: ministar) i objavljuje se u »Narodnim
novinama«.
Uvođenje naplate
cestarine
Članak
6.
Za
uporabu autocesta ili pojedinih cestovnih objekata (most, tunel, vijadukt i sl.)
na državnim cestama Vlada može donijeti odluku o uvođenju naplate naknade
(cestarine).
Stanje javnih
cesta
Članak
7.
Javne
ceste moraju biti građene, rekonstruirane i održavane na način da ih na
siguran način mogu koristiti svi korisnici cesta kojima su
namijenjene.
Opća načela i ovlasti
ministra
Članak
8.
(1)
Javne ceste se planiraju, projektiraju, grade, rekonstruiraju i održavaju na
način:
– da se rješenja usklade s
najnovijim stručnim saznanjima iz područja projektiranja i gradnje, te s ekonomskim načelima i mjerilima za
procjenu opravdanosti njihove gradnje,
– da njima bude zajamčeno
sigurno prometovanje svih sudionika u prometu, kao i sukladnost javnih cesta s
drugim zahvatima u prostoru i s okolišem kroz koji se
protežu,
– i pod uvjetima koji su
određeni ovim Zakonom i propisima za njegovo provođenje; Zakonom o gradnji i
propisima za njegovo provođenje; propisima kojima je uređena zaštita okoliša;
propisima o uređivanju prostora, te propisima o sigurnosti prometa na
cestama.
(2) Tranzitni promet teretnih
vozila može se odvijati samo po javnim cestama određenim za tranzitni
promet.
(3) Ministar u suglasnosti s
ministrom nadležnim za graditeljstvo i ministrom nadležnim za unutarnje poslove
donosi propis o projektiranju javnih cesta i njihovih elemenata sa stajališta
osiguranja prometne sigurnosti i ekonomičnosti njihove izgradnje i
održavanja.
(4) Ministar, sukladno zakonu
kojim se uređuje sigurnost prometa na cestama, donosi propise
o:
– prometnim znakovima, opremi
i signalizaciji na javnim cestama,
– turističkoj i ostaloj
signalizaciji,
– načinu označavanja i
osiguranja radova na javnoj cesti.
(5) Ministar
donosi:
– tehničke provedbene propise
kojima se podrobnije uređuje primjena posebnih propisa na području javnih
cesta,
– propis kojim se određuju
javne ceste i ostali elementi bitni za obavljanje tranzitnog prometa teretnih
vozila iz stavka 2. ovoga članka,
–
propis kojim se utvrđuje sadržaj, ustroj i način vođenja baze podataka o javnim
cestama i objektima na njima.
II.
PLANIRANJE, GRAĐENJE, REKONSTRUIRANJE I ODRŽAVANJE JAVNIH
CESTA
1. Planski
temelji
Strategija razvitka javnih
cesta
Članak
9.
(1)
Hrvatski sabor na prijedlog Vlade donosi strategiju kojom se utvrđuju ciljevi i
plan razvitka javnih cesta u Republici Hrvatskoj (u daljnjem tekstu:
Strategija), u skladu sa Strategijom prostornog uređenja Republike
Hrvatske.
(2) Strategija iz stavka 1.
ovoga članka sadrži:
– analizu stanja autocesta,
državnih, županijskih i lokalnih cesta te potrebu razvitka tih
cesta,
– temeljna mjerila za
građenje autocesta, državnih, županijskih i lokalnih cesta te prijedlog
kriterija prioriteta građenja autocesta i državnih cesta,
– potrebe održavanja
postojećih autocesta i državnih cesta, načela održavanja županijskih i lokalnih
cesta te prijedlog kriterija prioriteta održavanja autocesta, državnih,
županijskih i lokalnih cesta.
Tehničko-tehnološko
jedinstvo
Članak
10.
Ministarstvo nadležno za
promet (u daljnjem tekstu: Ministarstvo) nadležno je za osiguranje
tehničko-tehnološkog jedinstva javnih cesta kroz provedbu
Strategije.
Prioriteti u građenju i
održavanju
Članak
11.
Prioritet u građenju i
održavanju autocesta, državnih, županijskih i lokalnih cesta i potreba razvitka
javnih cesta utvrđena Strategijom mora se temeljiti na prostornim, prometnim,
tehničkim, ekološkim, demografskim i gospodarskim analizama, s
gospodarski opravdanim prometno-tehničkim rješenjima radi
povećanja sigurnosti, kapaciteta i protočnosti
prometa.
Program građenja i
održavanja
Članak
12.
(1)
Program građenja i održavanja javnih cesta na prijedlog Ministarstva donosi
Vlada za razdoblje od četiri godine, u skladu sa
Strategijom.
(2)
Izvješće o ostvarivanju dugoročnih ciljeva razvoja cestovne infrastrukture
utvrđenih Strategijom i izvršenju Programa iz stavka 1. ovoga članka Vlada
jedanput godišnje podnosi Hrvatskome saboru.
Godišnji
plan
Članak
13.
(1)
Program građenja i održavanja javnih cesta iz članka 12. ovoga Zakona ostvaruje
se:
–
godišnjim planom građenja i održavanja autocesta, koji donose Hrvatske autoceste
d.o.o.,
–
godišnjim planom građenja i održavanja državnih cesta, koji donose Hrvatske
ceste d.o.o.,
– godišnjim planom građenja i
održavanja županijskih i lokalnih cesta, koje donose županijske uprave za ceste,
a u ime Grada Zagreba upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za gradnju i
održavanje objekata (u daljnjem tekstu: Upravno tijelo Grada
Zagreba).
(2) Godišnji planovi iz
stavka 1. podstavka 1. i 2. ovoga članka donose se uz suglasnost Vlade Republike
Hrvatske, a godišnji planovi iz podstavka 3. uz prethodnu suglasnost
Ministarstva.
2.
Građenje i rekonstruiranje
Poslovi građenja i
rekonstruiranja
Članak
14.
Poslovi
građenja i rekonstruiranja javnih cesta u smislu ovoga Zakona
obuhvaćaju:
– građevinsko i drugo
projektiranje s istražnim radovima,
– projektiranje opreme,
pratećih objekata, prometne signalizacije i drugo
projektiranje,
– stručnu ocjenu studija i
projekata,
– otkup zemljišta i
objekata,
– izmještanje komunalne i
druge infrastrukture,
– ustupanje radova
građenja,
– organizaciju stručnog
nadzora i kontrole ugrađenih materijala i izvedenih
radova,
– organizaciju tehničkog
pregleda i primopredaje javne ceste te dijelova javne ceste i objekata na
korištenje i održavanje.
Projekti za građenje i
rekonstrukciju
Članak
15.
Ministar nadležan za zaštitu
okoliša, prostornog uređenja i graditeljstva, uz suglasnost ministra, donosi
pravilnik kojim se propisuju vrste i sadržaj projekata za građenje i
rekonstrukciju javnih cesta.
Posebni uvjeti građenja
javnih cesta
Članak
16.
(1)
Prije izdavanja lokacijske dozvole za građenje i rekonstrukciju autocesta i
državnih cesta posebne uvjete izdaje Ministarstvo, a prije izdavanja lokacijske
dozvole za građenje i rekonstrukciju županijskih i lokalnih cesta ured državne
uprave u županiji, odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba nadležno za prostorno
uređenje, zaštitu okoliša i graditeljstvo.
(2) Nadležno tijelo iz stavka
1. ovoga članka dužno je sudjelovati u postupku izdavanja građevinske dozvole
izdavanjem potvrde na glavni projekt u skladu s posebnim
propisom.
Građenje komunalnih i drugih
objekata unutar cestovnog zemljišta
Članak
17.
(1) Ako
se prilikom građenja ili rekonstrukcije javne ceste predviđa i građenje
komunalnih, vodnogospodarskih, energetskih ili drugih građevina unutar
cestovnog zemljišta, projekt mora obuhvatiti i te građevine i radove koji će se
izvesti na površini, odnosno ispod ili iznad površine
ceste.
(2)
Troškove izrade projekata i građenja građevine iz stavka 1. ovoga članka snosi
investitor komunalnih, osim javnih površina (pješačkih staza i zelenih
površina) te javne rasvjete, vodnogospodarskih, energetskih ili drugih
građevina.
(3)
Prava i obveze investitora komunalnih, vodnogospodarskih, energetskih ili drugih
građevina utvrđuju se ugovorom s Hrvatskim autocestama d.o.o., Hrvatskim cestama
d.o.o., županijskom upravom za ceste, korisnikom koncesije odnosno Upravnim
tijelom Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom iz stavka 1. ovog
članka.
(4) Ako
se građenjem ili rekonstrukcijom javne ceste zadire u komunalne,
vodnogospodarske, energetske ili druge građevine, troškove izrade projekata,
građenja ili rekonstrukcije tih građevina snosi investitor javne
ceste.
3.
Održavanje javnih cesta
Poslovi
održavanja
Članak
18.
(1)
Poslovi održavanja javnih cesta u smislu ovoga Zakona
jesu:
– planiranje održavanja i
mjera zaštite javnih cesta i prometa na njima,
– redovito i izvanredno
održavanje javnih cesta,
– ustupanje radova redovitog
i izvanrednog održavanja javnih cesta,
– stručni nadzor i kontrola
kakvoće ugrađenih materijala i izvedenih radova održavanja javnih
cesta,
– osiguranje uklanjanja
oštećenih i napuštenih vozila i drugih stvari s javne
ceste,
–
ophodnja.
(2) Radovi izvanrednog
održavanja javnih cesta mogu se izvoditi samo na temelju tehničke
dokumentacije.
(3) Popis poslova redovitog i
izvanrednog održavanja, opseg pojedinih radova i rokove izvođenja tih radova,
pravila i tehničke uvjete za radove propisuje ministar.
Održavanje javne ceste kroz
naselje
Članak
19.
(1) Dio
javne ceste koja prolazi kroz naselje održava se kao sastavni dio te javne ceste
osim:
–
sustava za odvodnju, ako je dio mjesne kanalizacijske
mreže,
– javne
rasvjete,
– zelene
površine,
– pothodnika i nathodnika u
funkciji pješačkog prometa,
– biciklističke i pješačke
staze,
– tramvajske, odnosno
željezničke pruge,
– čišćenja javnih cesta, osim
čišćenja snijega.
(2) Slivnici uz javnu cestu u
naselju koji nisu vezani na mjesnu kanalizacijsku mrežu, te zamjena i popravak
slivničkih rešetki i poklopaca revizijskih okana na kolniku javne ceste
održavaju se kao sastavni dio te javne ceste.
Održavanje nadvožnjaka i
podvožnjaka
Članak
20.
(1)
Nadvožnjak iznad javne ceste održava se u cjelini kao sastavni dio one javne
ceste koja se nalazi iznad, osim ako se ugovorom između nadležnih subjekata ne
odredi drukčije.
(2)
Podvožnjak ispod javne ceste održava se kao sastavni dio te javne ceste, osim
kolnika i cestovnih instalacija koji služe javnoj cesti koja se nalazi
ispod.
Održavanje
željezničko-cestovnih prijelaza
Članak
21.
Željezničko-cestovni prijelaz
na dvije razine u cijelosti se održava kao javna cesta u dijelu koji se nalazi
iznad željezničke pruge, a samo kolnik i cestovne instalacije kada se javna
cesta nalazi ispod željezničke pruge.
4.
Ostali poslovi upravljanja javnim cestama
Članak
22.
Ostali
poslovi upravljanja javnim cestama, u smislu ovoga Zakona,
jesu:
–
vođenje podataka o javnim cestama,
– informatizacija sustava
javnih cesta,
– obavješćivanje javnosti o
stanju prohodnosti javnih cesta, izvanrednim događajima na njima i o
meteorološkim uvjetima značajnim za sigurno odvijanje
prometa,
– priprema podloga za
pripremu i dodjelu koncesija,
– odlučivanje o korištenju
cestovnog zemljišta i obavljanju pratećih djelatnosti na javnim cestama,
– organizacija sustava
naplate cestarine na autocestama i objektima s naplatom
cestarine,
– izrada izvješća, elaborata,
ekspertiza i sličnih materijala za potrebe Hrvatskoga sabora, Vlade i
Ministarstva.
Obavješćivanje javnosti,
briga o sigurnom prometu
Članak
23.
(1)
Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za
ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba odnosno korisnik koncesije dužni su na
temelju ovoga Zakona i drugih propisa osigurati:
– neometan i siguran promet
na javnim cestama za koji su te ceste građene,
– uklanjanje oštećenih i
napuštenih vozila te drugih stvari s javne ceste,
– obavješćivanje javnosti o
stanju i prohodnosti javnih cesta te o izvanrednim događajima i meteorološkim
uvjetima značajnim za odvijanje prometa na njima,
– očuvanje i zaštitu
okoliša.
(2) Obavljanje poslova iz
stavka 1. podstavka 2. i 3. ovoga članka trgovačko društvo, ustanova odnosno
Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom može posebnim ugovorom
povjeriti drugim pravnim osobama.
5.
Ustupanje radova
Članak
24.
(1)
Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste
odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba izravno ne izvode radove građenja,
rekonstrukcije i održavanja javnih cesta.
(2)
Izvođenje radova građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta Hrvatske
autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste, odnosno
Upravno tijelo Grada Zagreba ustupaju sukladno propisima o javnoj
nabavi.
(3)
Izvođenje radova građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta smije se
ustupiti samo pravnoj ili fizičkoj osobi registriranoj, specijaliziranoj i
opremljenoj za te poslove.
(4)
Radovi održavanja javnih cesta ustupaju se pravnoj ili fizičkoj osobi koja je za
te radove registrirana, specijalizirana i tehnički opremljena te koja raspolaže
osposobljenim kadrom za izvođenje radova održavanja pod prometom, štiteći
sigurnost prometa.
(5)
Iznimno od odredbe stavaka 1. i 2. ovoga članka, Hrvatske autoceste d.o.o.
mogu izravno izvoditi radove redovitog održavanja autocesta i objekata s
naplatom ili za izvođenje radova redovitog održavanja kao i za pružanje usluga
naplate cestarine osnovati posebna trgovačka društva.
(6)
Radovi redovitog održavanja javnih cesta ustupaju se za razdoblje od četiri
godine.
(7)
Uvjete tehničke opremljenosti i stručne osposobljenosti kadra iz stavka 4. ovoga
članka propisuje ministar.
6.
Nužni radovi održavanja prilikom štrajka
Članak
25.
Trgovačko društvo, ustanova,
odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom, korisnik
koncesije i pravna ili fizička osoba kojoj je ustupljeno izvođenje radova
redovitog održavanja javne ceste dužni su i ovlašteni prilikom štrajka svojih
radnika osigurati obavljanje redovitog održavanja javne ceste, i
to:
– nadzor nad provoznošću i
osposobljenošću javne ceste za siguran promet svakodnevnim pregledima javne
ceste (ophodnja javne ceste),
– osigurati opasne dijelove
na javnoj cesti ako utvrđene nedostatke, koji ugrožavaju promet na njoj, ophodar
ne može odmah otkloniti,
– provođenje mjera za
osiguranje javne ceste čiji bi izostanak mogao prouzročiti oštećenje javne
ceste,
– otklanjanje posljedica
prirodnih i drugih katastrofa na javnoj cesti,
– otklanjanje oštećenja javne
ceste koja bi mogla uzrokovati prestanak prometa ili opasnost za sudionike u
prometu,
–
provoznost javne ceste u zimskom razdoblju najmanje u opsegu koji omogućuje
odvijanje prometa uz uporabu zimske opreme,
–
osiguranje tekućih podataka o stanju i provoznošću javne
ceste.
7.
Imovinskopravni odnosi
Izvlaštenje
nekretnina
Članak
26.
(1)
Građenje, rekonstrukcija i održavanje javnih cesta u interesu je
Republike Hrvatske.
(2) Ako
ovim Zakonom nije drukčije određeno, na postupak izvlaštenja nekretnina radi
građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta primjenjuju se propisi o
izvlaštenju.
(3) Uz
prijedlog za izvlaštenje nekretnina potrebnih za izgradnju javnih cesta
nije potrebno prilagati plan izvlaštenja nekretnina kada su priloženi
parcelacijski i drugi elaborati kao osnova za izvlaštenje
nekretnina.
(4)
Vlasnik izvlaštene nekretnine radi građenja, rekonstrukcije i održavanja
javnih cesta ima pravo na naknadu sukladno zakonu kojim je uređeno izvlaštenje,
a može mu se umjesto naknade dati u vlasništvo druga odgovarajuća nekretnina u
vlasništvu Republike Hrvatske.
(5)
Iznimno od odredbe stavka 4. ovoga članka, vlasniku izvlaštene
stambene ili poslovne zgrade daje se u vlasništvo druga odgovarajuća nekretnina
iste namjene odnosno vrijednosti.
(6)
Izvlaštenjem, nekretnine postaju opće dobro od interesa za Republiku Hrvatsku i
na njima se ne može stjecati pravo vlasništva niti druga stvarna prava po bilo
kojoj osnovi.
(7) Kad se izvlaštenje
provodi radi građenja i održavanja autoceste ili državne ceste u ime i za račun
Republike Hrvatske, prijedlog za izvlaštenje nekretnine radi građenja i
održavanja javne ceste podnosi tijelo ili osoba koja je po odredbama ovoga
Zakona ovlaštena upravljati autocestama, odnosno državnim
cestama.
(8) Kad se izvlaštenje
provodi radi građenja, rekonstrukcije i održavanja županijske i lokalne ceste u
ime i za račun županije, odnosno Grada Zagreba, prijedlog za izvlaštenje
nekretnine radi građenja i održavanja javnih cesta podnosi tijelo ili osoba koja
je po odredbama ovoga Zakona ovlaštena upravljati županijskim i lokalnim
cestama.
(9) Prijedlog za izvlaštenje
u ime i za račun Republike Hrvatske može podnijeti i korisnik koncesije ako
je na to posebno ovlašten ugovorom o koncesiji sklopljenim po odredbama ovoga
Zakona.
(10)
Kada se radi građenja, rekonstrukcije ili održavanja autoceste ili državne ceste
izvlašćuje nekretnina u vlasništvu Republike Hrvatske, ne plaća se naknada za
izvlaštene nekretnine.
Stupanje u
posjed
Članak
27.
(1) Ako
korisnik izvlaštenja želi stupiti u posjed nekretnina prije pravomoćnosti
rješenja o izvlaštenju, podnosi zahtjev za stupanjem u posjed nadležnom uredu
državne uprave u županiji, odnosno uredu za imovinskopravne poslove Grada
Zagreba.
(2)
Zahtjev iz stavka 1. ovoga članka odobrit će se ako korisnik izvlaštenja podnese
dokaz da je prijašnjem vlasniku isplaćena naknada sukladno posebnim
propisima o izvlaštenju, odnosno da mu je navedena naknada stavljena na
raspolaganje, odnosno dokaz da je prijašnji vlasnik odbio primiti
naknadu.
(3) O
stupanju u posjed izvlaštenih nekretnina iz stavka 2. rješenje donosi nadležni
ured državne uprave u županiji odnosno ured za imovinsko-pravne poslove Grada
Zagreba u roku od 3 dana od dana podnošenja zahtjeva.
(4)
Žalba protiv rješenja iz stavka 3. ovoga članka ne odgađa izvršenje
rješenja.
Promjena namjene
poljoprivrednog zemljišta, izdvajanje šume i šumskog
zemljišta
Članak
28.
(1) U
slučaju izdvajanja iz šumsko-gospodarskog područja šuma i šumskog zemljišta radi
građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta u korist Republike
Hrvatske, županije, odnosno Grada Zagreba, ne plaća se naknada za prava
prenesena prema posebnom zakonu kojim se uređuje gospodarenje
šumama.
(2) U
slučaju da se izvlaštenje, odnosno promjena namjene poljoprivrednog zemljišta
radi građenja, rekonstrukcije i održavanja javnih cesta provodi u korist
Republike Hrvatske, županije, odnosno Grada Zagreba, ne plaća se naknada zbog
umanjenja vrijednosti i površine poljoprivrednog zemljišta kao dobra od interesa
za Republiku Hrvatsku prema zakonu kojim se uređuje gospodarenje poljoprivrednim
zemljištem.
(3) O
izdvajanju šume i šumskog zemljišta iz šumsko-gospodarskog područja te promjeni
namjene poljoprivrednog zemljišta rješava ured državne uprave u županiji
nadležan za imovinskopravne poslove, odnosno tijelo Grada Zagreba za
imovinskopravne poslove.
III. MJERE ZA ZAŠTITU JAVNIH
CESTA I PROMETA
Izvanredni
prijevoz
Članak
29.
(1)
Vozila u prometu na javnoj cesti moraju udovoljavati propisanim uvjetima za
pojedine vrste vozila u pogledu dimenzija, ukupne mase i osovinskog
opterećenja.
(2) Prijevoz vozilima koja
sama ili zajedno s teretom premašuju propisane dimenzije ili ukupnu masu,
odnosno propisana osovinska opterećenja smatra se izvanrednim
prijevozom.
(3) Prijevoz vozilima iz
stavka 2. ovoga članka može se obaviti samo na temelju dozvole za izvanredni
prijevoz kojom se utvrđuju uvjeti i način obavljanja izvanrednog prijevoza,
iznos i način plaćanja naknade i drugih troškova izvanrednog
prijevoza.
(4) Dozvolu za izvanredni
prijevoz izdaju Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska
uprava za ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba, odnosno korisnik koncesije,
ovisno o javnoj cesti na kojoj se treba obaviti izvanredni
prijevoz.
(5) Ako se izvanredni
prijevoz treba obaviti na više javnih cesta razvrstanih kao autocesta, državna,
županijska, odnosno lokalna cesta, dozvolu za izvanredni prijevoz izdaju
Hrvatske ceste d.o.o.
(6) Za izvanredne prijevoze u
međunarodnome cestovnom prometu dozvolu za izvanredni prijevoz stranom
prijevozniku izdaje Ministarstvo u skladu s posebnim
propisom.
(7) Subjekti iz stavaka 4. i
6. ovoga članka o izdanim dozvolama za izvanredni prijevoz moraju obavijestiti
Ministarstvo unutarnjih poslova, inspekcije cestovnog prometa i cesta
Ministarstva i koncesionara, te županijsku upravu za ceste, odnosno Upravno
tijelo Grada Zagreba po čijim će javnim cestama biti obavljen izvanredni
prijevoz.
(8) Uvjete i način obavljanja
izvanrednog prijevoza te uvjete i postupak za izdavanja dozvole za izvanredni
prijevoz propisuje ministar.
Troškovi izvanrednog
prijevoza
Članak
30.
(1)
Troškovi izvanrednih prijevoza u dijelu koji se odnosi na troškove postupka
izdavanja dozvole za izvanredni prijevoz, odnosno kontrole izvanrednih
prijevoza, troškove poduzimanja posebnih mjera koje se moraju provesti radi
sigurnosti izvanrednog prijevoza (podupiranje i ojačanje mostova i drugih
objekata, pratnja i dr.) i naknadu za izvanredni prijevoz plaća
prijevoznik.
(2)
Visinu i način plaćanja troškova iz stavka 1. ovoga članka utvrđuje pravna
osoba, odnosno tijelo koje je izdalo dozvolu za izvanredni
prijevoz.
Kontrola vozila koje obavlja
prijevoz
Članak
31.
(1) Ako
se kontrolom utvrdi da se obavlja izvanredni prijevoz bez dozvole, odnosno
ako se utvrdi da osovinsko opterećenje, ukupna masa i dimenzije vozila premašuju
dozvolom utvrđene iznose, izvanredni prijevoz može se nastaviti nakon
pribavljanja dozvole i plaćanja naknade za izvanredni prijevoz, odnosno nakon
usklađenja osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila s propisanim
iznosima.
(2)
Prijevoznik je dužan uz troškove kontrole platiti i naknadu za izvanredni
prijevoz za prijeđeni put do mjesta kontrole, odnosno do mjesta usklađenja
osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila, kao i nadoknaditi štetu
koju je prouzročio na javnoj cesti.
Prekomjerna
uporaba
Članak
32.
(1)
Pravne ili fizičke osobe u obavljanju čije djelatnosti dolazi do prekomjerne
uporabe javne ceste dužne su platiti naknadu za prekomjernu uporabu javne
ceste.
(2)
Mjerila za utvrđivanje prekomjerne uporabe javne ceste, postupak odobravanja i
određivanje naknade za prekomjernu uporabu propisuje
ministar.
Priključak i
prilaz
Članak
33.
(1)
Priključkom i prilazom na javnu cestu, u smislu ovoga Zakona, smatra se spoj
javne ceste i svih površina s kojih se vozila izravno uključuju u promet na
javnu cestu.
(2)
Raskrižje javnih cesta međusobno se ne smatra, u smislu ovoga Zakona,
priključkom i prilazom na javnu cestu.
(3) Trgovačko društvo,
ustanova, odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom
izdaje uvjete za izgradnju priključka i prilaza na javnu cestu unutar
građevinskog područja grada samo uz prethodnu suglasnost gradskog
poglavarstva.
(4) Priključak i prilaz na
javnu cestu smije se izvesti samo uz suglasnost trgovačkog društva, ustanove,
odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba koje upravlja javnom
cestom.
(5) Troškove izgradnje
priključka i prilaza na javnu cestu, uključujući i postavljanje potrebnih
prometnih znakova, signalizacije i opreme snosi njihov investitor ili
vlasnik.
(6)
Priključak i prilaz u području cestovnog zemljišta javne ceste s pripadajućim
prometnim znakovima, signalizacijom i opremom sastavni su dio javne
ceste.
(7)
Minimalne uvjete za projektiranje i izgradnju priključaka i prilaza iz stavka 1.
ovoga članka propisuje ministar.
Prilagođavanje priključka i
prilaza
Članak
34.
(1) Ako
priključak ili prilaz na državnu cestu zbog povećanog prometa ili
korištenja za drukčiji promet nego što je bio uzet u obzir prilikom izdavanja
suglasnosti za njegovu izgradnju više nije odgovarajući, Hrvatske ceste d.o.o.
upravnim rješenjem mogu zahtijevati njegovo prilagođavanje izmijenjenim uvjetima
(rekonstrukciju).
(2)
Troškove prilagođavanja ili preuređenja priključka, odnosno prilaza snosi
investitor ili vlasnik.
Ukidanje
priključka
Članak
35.
(1)
Inspektor cestovnog prometa i cesta može zahtijevati odgovarajuće uređenje
priključka ili prilaza na državnu cestu, odrediti zabranu korištenja priključka
i prilaza ili njegovo ukidanje ako isti nije održavan u skladu s uvjetima i
suglasnosti iz članka 33. stavaka 3. i 4. ovoga Zakona, ili je izgrađen bez
suglasnosti, ili ako nije prilagođen ili preuređen u skladu sa člankom 34. ovoga
Zakona.
(2)
Troškove za izvođenje mjere iz stavka 1. ovoga članka snosi investitor ili
vlasnik.
Autobusna
stajališta
Članak
36.
Uvjete
za utvrđivanje lokacije i uvjete za projektiranje i uređenje autobusnih
stajališta propisuje ministar.
Zaštitni
pojas
Članak
37.
(1) Ako
se izdaje lokacijska dozvola za građenje objekata i instalacija na javnoj cesti
ili unutar zaštitnog pojasa javne ceste, prethodno se moraju zatražiti uvjeti
Hrvatskih autocesta d.o.o. kad se radi o autocestama, Hrvatskih cesta d.o.o.
kada se radi o državnim cestama i županijske uprave za ceste, odnosno Upravnog
tijela Grada Zagreba ako se radi o županijskoj i lokalnoj
cesti.
(2) Zaštitni pojas u smislu
stavka 1. ovoga članka mjeri se od vanjskog ruba zemljišnog pojasa tako da je u
pravilu širok sa svake strane:
– autoceste 40
m,
– ceste namijenjene
isključivo za promet motornih vozila ili brze ceste 35 m,
– državne ceste 25
m,
– županijske 15
m,
– lokalne ceste 10
m.
Preglednost na javnoj
cesti
Članak
38.
(1) U
blizini raskrižja dviju javnih cesta u razini, ili križanja javne ceste sa
željezničkom prugom u razini, ili na unutarnjim stranama cestovnog zavoja ne
smije se saditi drveće ili grmlje, postavljati naprave, ograde ili druge
predmete koji onemogućavaju preglednost na javnoj
cesti.
(2) Vlasnici, odnosno
korisnici ili posjednici zemljišta dužni su na zahtjev Hrvatskih autocesta
d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske uprave za ceste, Upravnog tijela
Grada Zagreba, odnosno korisnika koncesije ukloniti drveće, grmlje, naprave,
ograde i druge predmete radi osiguranja preglednosti na javnoj
cesti.
(3) Ako vlasnik, odnosno
korisnik ili posjednik zemljišta ne postupi sukladno odredbi stavka 2. ovoga
članka, trgovačko društvo, ustanova odnosno Upravno tijelo Grada Zagreba
koje uprav lja javnom cestom osigurat će izvođenje tih radova na teret
vlasnika, korisnika ili posjednika zemljišta.
Obavljanje radova uz javnu
cestu
Članak
39.
(1)
Zabranjeno je poduzimati bilo kakve radove ili radnje na javnoj cesti i njezinom
zemljišnom pojasu bez suglasnosti Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih
cesta d.o.o., županijske uprave za ceste, Upravnog tijela Grada Zagreba odnosno
korisnika koncesije ako bi ti radovi ili radnje mogli oštetiti javnu cestu, kao
i ugrožavati ili ometati promet na njoj.
(2) Ako
se na javnoj cesti izvode ili izvedu radovi ili radnje koji mogu oštetiti javnu
cestu ili ugroziti sigurnost prometa na njoj, Hrvatske autoceste d.o.o.,
Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba,
odnosno korisnik koncesije dužni su poduzeti sve mjere za otklanjanje opasnosti
za oštećenje javne ceste i sigurnosti prometa na njoj.
(3) U
slučajevima iz stavka 2. ovoga članka trgovačko društvo, ustanova, odnosno
Upravno tijelo Grada Zagreba koje upravlja javnom cestom ovlašteno je
obustaviti radove ili radnje iz stavka 2. ovoga članka i naložiti plaćanje
troškova.
(4)
Troškove poduzimanja mjera iz stavka 2. ovoga članka snosi izvođač radova,
odnosno naručitelj radova, odnosno osobe koje izvode radnje na javnoj cesti.
(5)
Sportske priredbe i druge manifestacije na javnim cestama mogu se održavati pod
uvjetima i na način utvrđen posebnim zakonom.
(6)
Zabranjeno je poduzimati bilo kakve radove ili radnje u zaštitnom pojasu javne
ceste bez suglasnosti Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o.,
županijske uprave za ceste, odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba ako bi ti
radovi ili radnje mogli oštetiti javnu cestu, kao i ugrožavati ili ometati
promet na njoj.
Radovi na javnoj
cesti
Članak
40.
(1)
Prekopavanje, potkopavanje i drugi radovi na javnoj cesti mogu se obavljati samo
uz suglasnost Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske
uprave za ceste, Upravnog tijela Grada Zagreba, odnosno korisnika
koncesije.
(2) U suglasnosti za
obavljanje radova iz stavka 1. ovoga članka određuje se način rada i uvjeti
osiguranja i regulacije prometa, način sanacije prekopa, odnosno potkopa te
nadzor nad obavljanjem tih radova.
(3) Suglasnost iz stavka 1.
ovoga članka nije potrebna ako su oštećenjima uređaja i instalacija, ugrađenih u
javnu cestu, neposredno ugroženi siguran promet, odnosno život i zdravlje
građana ili bi mogla nastati veća gospodarska šteta.
(4) Vlasnik ili korisnik
uređaja i instalacija uz javnu cestu na kojima je došlo do oštećenja zbog kojih
može nastati neposredna opasnost za javnu cestu i sudionike u prometu i okoliš
dužan je o tome obavijestiti Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o.,
županijsku upravu za ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba, odnosno korisnika
koncesije koji upravljaju javnom cestom, Ministarstvo i Ministarstvo unutarnjih
poslova.
(5) Vlasnik ili korisnik
uređaja i instalacija iz stavka 4. ovoga članka mora u što kraćem roku otkloniti
oštećenja na njima radi dovođenja javne ceste i prometa u prvobitno stanje i o
tome obavijestiti trgovačko društvo, ustanovu, odnosno Upravno tijelo Grada
Zagreba koje upravlja javnom cestom, Ministarstvo i Ministarstvo unutarnjih
poslova.
Radovi na cestovnom
zemljištu i u zaštitnom pojasu
Članak
41.
Za
rušenje drveća, dovlačenje drva, iskope, bušenja i obavljanje drugih radova
na cestovnom zemljištu i zaštitnom pojasu ili na objektima uzduž javne ceste,
koji bi mogli ometati ili ugrožavati promet, oštetiti javnu cestu ili
povećati troškove održavanja potrebna je suglasnost Hrvatskih autocesta
d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske uprave za ceste, Upravnog tijela
Grada Zagreba, odnosno korisnika koncesije. U suglasnosti se određuju uvjeti za
obavljanje tih radova.
Reklame uz javne
ceste
Članak
42.
(1) Na
autocesti i zaštitnom pojasu autoceste nije dopušteno postavljanje
reklama.
(2) Na
ostalim javnim cestama i zaštitnom pojasu uz javnu cestu nije dopušteno
postavljanje reklame na mjestima na kojima bi zbog svog sadržaja, položaja te
odnosa prema javnoj cesti reklama ugrožavala sigurnost
prometa.
(3)
Mjesta na javnoj cesti iz stavka 2. ovoga članka na kojima nije dopušteno
postavljanje reklame propisat će ministar.
Zatvaranje javne
ceste
Članak
43.
(1)
Hrvatske autoceste d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o., županijska uprava za
ceste, Upravno tijelo Grada Zagreba odnosno korisnik koncesije koji upravljaju
javnom cestom ovlašteni su u opravdanim slučajevima zatvoriti javnu cestu
za promet.
(2) Što
se smatra opravdanim slučajem i postupak zatvaranja javne ceste propisuje
ministar.
Prometni znakovi,
signalizacija i oprema, turistička i ostala signalizacija
Članak
44.
(1)
Prometni znakovi, signalizacija i oprema te turistička i ostala signalizacija
postavljaju se na javnoj cesti na temelju prometnog
projekta.
(2) Za javne ceste koje su
izgrađene do stupanja na snagu ovoga Zakona, a nemaju prometni projekt,
mjerodavno je postojeće stanje prometne signalizacije i opreme.
(3) Hrvatske autoceste
d.o.o., Hrvatske ceste d.o.o. i korisnik koncesije uz prethodnu suglasnost
ministra, odnosno županijska uprava za ceste uz prethodnu suglasnost ureda
državne uprave u županiji nadležnog za poslove prometa te upravno tijelo Grada
Zagreba uz prethodnu suglasnost izvršnog tijela Grada Zagreba ovlašteni su
izmijeniti prometni projekt iz stavka 1. ovoga članka, odnosno postojeće stanje
iz stavka 2. ovoga članka.
Znakovi o
radovima
Članak
45.
(1) Za
svaki zahvat na javnoj cesti, pri izvođenju radova održavanja ili drugih radova
pod prometom, moraju se postaviti odgovarajući, privremeni prometni znakovi,
odnosno provesti tehnička regulacija prometa na način da se jamči sigurnost
prometa i izvoditelja radova uz najmanje ometanje prometnih tokova, sukladno
prometnom projektu.
(2)
Tehničkom regulacijom iz stavka 1. ovoga članka mora se osigurati pravodobna
uočljivost zapreka i drugih barijera na javnoj cesti, danju u vrijeme nedovoljne
vidljivosti i noću, postavljanjem odgovarajućih treptavih narančastih
svjetala ili drugih adekvatnih tehničkih pomagala.
(3) Radovi na javnim cestama,
osobito na kolnicima, moraju se u pravilu planirati i izvoditi u danima kada je
prometni tok slabijeg intenziteta, a u dane vikenda, blagdane i dane turističkih
smjena (u turističkoj sezoni) radovi se ne smiju izvoditi na turističkim
pravcima.
(4) Odmah po završetku radova
na javnoj cesti, sva privremena prometna signalizacija i oprema mora biti
uklonjena i istodobno postavljena trajna prometna i ostala signalizacija i
oprema, sukladno prometnom projektu.
Korištenje cestovnog
zemljišta
Članak
46.
Ovlašćuje se ministar da
propiše uvjete i način korištenja cestovnog zemljišta, uvjete i postupak
povjeravanja te prava i obveze u svezi s obavljanjem pratećih djelatnosti
(ugostiteljstvo, trgovina, benzinske postaje, servisi i dr.) na cestovnom
zemljištu.
Žalba
Članak
47.
Protiv
akta iz članka 29., 33., 34. i 35. ovoga Zakona može se izjaviti žalba
Ministarstvu u roku od 8 dana od dana dostave stranki.
IV.
KONCESIJE
Koncesija
Članak
48.
Koncesijom se stječe pravo
građenja i upravljanja autocestom i pojedinim cestovnim objektima na državnoj
cesti (most, tunel i dr.) koje uključuje pravo gospodarskog korištenja autoceste
ili objekta na državnoj cesti te pravo rekonstrukcije i održavanja
autoceste i cestovnog objekta na državnoj cesti tijekom koncesijskog razdoblja
i/ili pravo korištenja cestovnog zemljišta radi izgradnje pratećih uslužnih
objekata i obavljanja djelatnosti ugostiteljstva, trgovine, usluga opskrba
gorivom, servisnih usluga i sl.
Javni natječaj za dodjelu
koncesije
Članak
49.
(1)
Odluka o davanju koncesije donosi se na temelju provedenoga javnog
natječaja.
(2)
Natječaj iz stavka 1. ovoga članka priprema i provodi
Ministarstvo.
(3)
Davatelj koncesije natječajem utvrđuje uvjete, pogodnosti i jamstva za dodjelu i
ostvarenje koncesije.
(4)
Postupak provođenja natječaja propisuje ministar.
(5)
Stručne poslove u svezi s pripremom natječaja i odluke o davanju koncesije za
autoceste, državne ceste i pojedine objekte na državnim cestama obavljaju
Hrvatske autoceste d.o.o.
Odluka o
koncesiji
Članak
50.
Hrvatski sabor donosi odluku
o davanju koncesije za autocestu, odnosno pojedini objekt na državnoj cesti ako
se koncesija daje na vrijeme od 33 godine i dulje, a Vlada ako se koncesija
dodjeljuje na vrijeme do 33 godine.
Sadržaj odluke o
koncesiji
Članak
51.
Odlukom
o davanju koncesije određuje se osobito:
–
predmet, odnosno sadržaj koncesije,
–
podnositelj ponude i njegova sposobnost ostvarivanja
koncesije,
–
vrijeme trajanja koncesije,
–
mjerila za utvrđivanje visine cestarine,
–
mjerila i visina naknade za koncesiju,
–
pogodnosti ponude glede sredstava, opreme i zaposlenika,
– mjere
očuvanja i zaštite okoliša,
–
osnove financiranja,
– način
i razlozi prestanka koncesije.
Ugovor o
koncesiji
Članak
52.
(1) Na
temelju odluke iz članka 50. ovoga Zakona, ugovor o koncesiji s podnositeljem
ponude sklapa ministar.
(2)
Ugovorom o koncesiji obvezno se utvrđuju: bliže namjene za koje se daje
koncesija, posebni uvjeti kojima tijekom korištenja koncesije mora
udovoljavati korisnik koncesije, visina naknade za koncesiju, uvjeti i način
plaćanja naknade, jamstva korisnika koncesije, druga prava, obveze i odgovornost
korisnika i davatelja koncesije, način razrješenja odnosa u slučaju prestanka
koncesije prije isteka roka na koji se koncesija daje, postupak i uvjeti
preuzimanja autoceste, odnosno pojedinog objekta na državnim cestama nakon
isteka koncesije.
(3) Izvršavanje ugovora o
koncesiji za autoceste, državne ceste i pojedine objekte na državnim cestama
nadzire Ministarstvo, koje je dužno jednom godišnje izvijestiti donositelja
odluke o davanju koncesije o izvršavanju toga ugovora.
(4) Ministarstvo je dužno
jednom godišnje izvijestiti Ministarstvo financija o iznosima uplaćenih naknada
za koncesije u državni proračun.
Upisnik
koncesija
Članak
53.
(1)
Odluke o davanju koncesije iz članka 50. i ugovori o koncesiji iz članka 52.
ovoga Zakona upisuju se u posebni upisnik koji vodi
Ministarstvo.
(2)
Način vođenja upisnika i obrazac upisnika propisuje
ministar.
V.
UPRAVLJANJE JAVNIM CESTAMA
1.
Hrvatske autoceste d.o.o.
Predmet
poslovanja
Članak
54.
(1)
Autocestama upravlja, gradi ih, rekonstruira i održava trgovačko društvo
Hrvatske autoceste, društvo s ograničenom odgovornošću, sa sjedištem u
Zagrebu.
(2)
Skraćeni naziv tvrtke glasi: Hrvatske autoceste d.o.o.
(3)
Predmet poslovanja Hrvatskih autocesta d.o.o. je organiziranje i obavljanje
djelatnosti:
–
projektiranja te ishođenja lokacijske dozvole, građevinske dozvole i uporabne
dozvole za autoceste,
–
građenja autocesta i cestovnih objekata s naplatom cestarine na državnim cestama
iz članka 14. ovoga Zakona, osim programiranja i planiranja razvitka
autocesta,
–
održavanja autocesta i objekata iz članka 18. ovoga
Zakona,
–
ostalih poslova upravljanja autocestama i objektima s naplatom cestarine iz
članka 22. ovoga Zakona,
–
financiranja građenja, rekonstrukcije i održavanja
autocesta,
–
ostalih djelatnosti sadržanih u osnivačkom aktu.
2.
Hrvatske ceste d.o.o.
Predmet
poslovanja
Članak
55.
(1)
Državnim cestama upravlja, gradi ih, rekonstruira i održava trgovačko društvo
Hrvatske ceste, društvo s ograničenom odgovornošću, sa sjedištem u
Zagrebu.
(2)
Skraćeni naziv tvrtke glasi: Hrvatske ceste d.o.o.
(3) Predmet poslovanja
Hrvatskih cesta d.o.o. je organiziranje i obavljanje
djelatnosti:
– operativnih poslova
tehničko-tehnološkog jedinstva sustava javnih cesta prema Strategiji, kroz
temeljna prostorna, prometna, tehnička i ekonomska istraživanja i
analize,
– programiranja i planiranja
razvitka javnih cesta, ukupnog projektiranja za državne ceste, projektiranja s
istražnim radovima te izrade stručne podloge za lokacijsku dozvolu za
autoceste,
– građenja državnih cesta iz
članka 14. ovoga Zakona,
– održavanja državnih cesta
iz članka 18. ovoga Zakona,
– ostalih poslova upravljanja
državnim cestama iz članka 22. ovoga Zakona,
– financiranja građenja,
rekonstrukcije i održavanja državnih cesta,
– zaštite okoliša od utjecaja
prometa na javnim cestama,
– praćenja prometnog
opterećenja i prometnih tokova na javnim cestama,
–
kontrole osovinskog opterećenja, ukupne mase i dimenzija vozila u prometu na
javnim cestama,
–
vođenja jedinstvene banke podataka o javnim cestama,
–
ostalih djelatnosti sadržanih u osnivačkom aktu.
3.
Zajedničke odredbe za Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste
d.o.o.
Ostvarivanje prava
osnivača
Članak
56.
Prava i
dužnosti Republike Hrvatske kao osnivača Hrvatskih autocesta d.o.o. i Hrvatskih
cesta d.o.o. obavlja Vlada.
Korištenje
dobiti
Članak
57.
Hrvatske autoceste d.o.o. i
Hrvatske ceste d.o.o., kada je Republika Hrvatska jedini član ovih društava,
koristit će dobit koju ostvare, za građenje i održavanje autocesta, odnosno
državnih cesta kojima upravljaju.
4.
Županijska uprava za ceste
Osnivanje i
poslovanje
Članak
58.
(1) Županijskim i lokalnim
cestama upravlja, gradi ih, rekonstruira i održava županijska uprava za
ceste, pravna osoba kojoj je osnivač županija.
(2) Na županijsku upravu za
ceste primjenjuju se propisi o ustanovama, ako ovim Zakonom nije drukčije
određeno.
(3) Županijska uprava za
ceste u okviru svoje djelatnosti organizira, odnosno obavlja
poslove:
– projektiranja te ishođenja
lokacijske dozvole, građevinske dozvole i uporabne dozvole za županijske i
lokalne ceste,
– građenja županijskih i
lokalnih cesta iz članka 14. ovoga Zakona,
– održavanja županijskih i
lokalnih cesta iz članka 18. ovoga Zakona,
– ostale poslove upravljanja
županijskim i lokalnim cestama iz članka 22. ovoga Zakona.
Organizacijski
ustroj
Članak
59.
U
županijskoj upravi za ceste ustrojava se organizacijska jedinica za obavljanje
poslova vezanih za održavanje i zaštitu te jedinica za obavljanje poslova
vezanih za građenje i održavanje županijskih i lokalnih
cesta.
Upravljanje
Članak
60.
Županijskom upravom za ceste
upravlja ravnatelj kojeg imenuje i razrješava županijska skupština na prijedlog
Upravnog vijeća županijske uprave za ceste.
5.
Upravno tijelo Grada Zagreba
Članak
61.
(1)
Upravno tijelo Grada Zagreba, na temelju odluke gradskog poglavarstva, za
županijske i lokalne ceste na području Grada Zagreba obavlja poslove građenja i
rekonstrukcije iz članka 14. ovoga Zakona, održavanja iz članka 18. ovoga Zakona
te ostale poslove upravljanja iz članka 22. ovoga Zakona.
(2)
Aktom o ustrojavanju Upravnog tijela Grada Zagreba mora se osigurati takav
ustroj koji će omogućiti obavljanje poslova vezanih za građenje, rekonstrukciju
i održavanje županijskih i lokalnih cesta na području Grada Zagreba koji su ovim
Zakonom propisani za javne ceste.
VI.
FINANCIRANJE JAVNIH CESTA
Izvori
sredstava
Članak
62.
Izvori
sredstava za financiranje javnih cesta jesu:
1)
godišnja naknada za uporabu javnih cesta, koja se plaća pri registraciji
motornih i priključnih vozila,
2)
cestarina za uporabu autoceste i objekta s naplatom (most, tunel, vijadukt i
sl.),
3)
naknada za uporabu javnih cesta motornim i priključnim vozilima registriranim
izvan Republike Hrvatske,
4)
naknada za izvanredni prijevoz,
5)
naknada za prekomjernu uporabu javne ceste,
6)
naknada za korištenje cestovnog zemljišta,
7)
naknada za obavljanje pratećih djelatnosti,
8)
naknada za koncesije,
9)
sredstva državnog proračuna, proračuna županija, odnosno proračuna Grada
Zagreba,
10)
naknada za financiranje građenja i održavanja javnih
cesta,
11)
ostali izvori.
Visina
naknade
Članak
63.
(1)
Visinu naknade iz članka 62. točke 1. ovoga Zakona utvrđuje
ministar.
(2)
Visinu cestarine i sustav naplate cestarine iz članka 62. točke 2. ovoga Zakona
utvrđuju Hrvatske autoceste d.o.o. uz suglasnost Vlade, a za javne ceste u
koncesiji korisnik koncesije.
(3)
Visina naknade iz članka 62. točke 3. ovoga Zakona utvrđuje se sukladno posebnim
propisima.
(4)
Mjerila za izračun naknada iz članka 62. točke 4., 5., 6. i 7. ovoga Zakona
propisuje ministar.
(5)
Visinu naknade iz članka 62. točke 8. ovoga Zakona utvrđuje davatelj
koncesije.
Naknada za financiranje
građenja i održavanja javnih cesta
Članak
64.
(1)
Naknadu za financiranje građenja i održavanja javnih cesta iz članka 62. točke
10. ovoga Zakona plaćaju proizvođači i uvoznici naftnih derivata te nadležno
tijelo državne uprave za robne zalihe za:
–
motorne benzine, olovne i bezolovne, neovisno o oktanskoj vrijednosti i
komercijalnom nazivu,
–
dizelska goriva, neovisno o oktanskoj vrijednosti i komercijalnom
nazivu.
(2)
Naknada iz stavka 1. ovoga članka ne plaća se na euro dizel gorivo obojeno
plavom bojom, ulje za loženje extra lako i lako specijalno (EL i LS), sve vrste
ulja za loženje lakog, srednjeg i teškog, mlazno gorivo i zrakoplovni
benzin, ukapljeni naftni plin i sve vrste petroleja.
(3) Ako
se naftni derivati uvoze u svoje ime, a za tuđi račun, tada naknadu plaća
korisnik uvoza.
(4)
Naknada iz stavka 1. ovoga članka plaća se po litri isporučenih i uvezenih
naftnih derivata i to:
– u
iznosu od 0,60 kuna na račun Hrvatskih autocesta d.o.o.,
– u
iznosu od 0,60 kuna na račun Hrvatskih cesta d.o.o.
(5) U
pogledu nastanka obveze obračunavanja naknade, rokova za uplatu, oslobađanja od
plaćanja i prava na povrat naknade, nadzora obračunavanja i plaćanja naknade te
vođenja evidencija odgovarajuće se primjenjuju odredbe Zakona o posebnom porezu
na naftne derivate, a u pogledu naplate naknade, žalbenog postupka, prekršaja i
zastare primjenjuju se odredbe Općeg poreznog zakona, dok se u pitanjima koja
nisu uređena ovim zakonima primjenjuje Zakon o općem upravnom
postupku.
Mjerila za raspored
sredstava na županijske uprave za ceste
Članak
65.
(1)
Sredstva za održavanje, rekonstrukciju i građenje županijskih i lokalnih cesta
osiguravaju se dijelom iz naknade za financiranje građenja i održavanja javnih
cesta iz članka 62. točke 10., sukladno programu iz članka 12. ovoga Zakona, a
na temelju sljedećih mjerila:
– mreže
županijskih i lokalnih cesta,
–
visine vlastitih izravnih prihoda županijske uprave za ceste iz članka 66.
stavka 1. ovoga Zakona,
–
ujednačavanja redovitog i izvanrednog održavanja županijskih i lokalnih cesta
izraženo u postotku od standarda održavanja prema propisu iz članka 18. stavka
3. ovoga Zakona,
–
stupnja izgrađenosti mreže županijskih i lokalnih cesta,
–
stanja kolnika mreža županijskih i lokalnih cesta.
(2)
Sredstva iz stavka 1. ovoga članka na županijske uprave za ceste raspoređuje
ministar na prijedlog Hrvatskih cesta d.o.o.
Uplata na
račune
Članak
66.
(1)
Sredstva iz članka 62. točke 1. ovoga Zakona uplaćuju se na račun županijske
uprave za ceste, odnosno proračuna Grada Zagreba i koriste za županijske i
lokalne ceste na području županije, odnosno Grada Zagreba u kojoj su ostvarena.
Način naplate, postupak uplate sredstava na račune županijskih uprava za ceste,
odnosno proračuna Grada Zagreba, vođenje evidencije i ovlast za provođenje
kontrole nad postupkom naplate propisuje ministar
financija.
(2)
Sredstva iz članka 62. točke 2. ovoga Zakona od cestarine na autocestama i
posebnim objektima s naplatom na državnim cestama uplaćuju se na račun Hrvatskih
autocesta d.o.o. sredstva od cestarine na autocestama i objektima s naplatom u
koncesiji na račun korisnika koncesije.
(3)
Sredstva iz članka 62. točke 3. ovoga Zakona uplaćuju se na račun Hrvatskih
cesta d.o.o.
(4)
Sredstva iz članka 62. točke 4. ovoga Zakona uplaćuju se na račun Hrvatskih
cesta d.o.o. Kada su dozvolu za izvanredni prijevoz izdale Hrvatske autoceste
d.o.o., županijska uprava za ceste, odnosno korisnik koncesije, sredstva se
uplaćuju na račun izdavatelja dozvole. Kada je dozvolu za izvanredni prijevoz
izdalo Upravno tijelo Grada Zagreba, sredstva se uplaćuju u proračun Grada
Zagreba.
(5)
Sredstva iz članka 62. točke 5. ovoga Zakona uplaćuju se na račun Hrvatskih
cesta d.o.o., županijske uprave za ceste, odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba
koje je izdalo rješenje o prekomjernoj uporabi javne
ceste.
(6)
Sredstva iz članka 62. točke 6. i 7. ovoga Zakona uplaćuju se na račun
Hrvatskih autocesta d.o.o., Hrvatskih cesta d.o.o., županijske uprave za ceste,
odnosno u proračun Grada Zagreba, ovisno o ugovoru o korištenju cestovnog
zemljišta, odnosno ugovoru o obavljanju pratećih
djelatnosti.
(7)
Sredstva iz članka 62. točke 8. ovoga Zakona uplaćuju se u državni
proračun.
Javni
kapital
Članak
67.
(1)
Naknada za financiranje građenja i održavanja javnih cesta iz članka 62.
točke 10. ovoga Zakona koju plaćaju proizvođači i uvoznici naftnih derivata te
nadležno tijelo državne uprave za robne zalihe u skladu s odredbom članka 64.
ovoga Zakona uplaćuje se na račune Hrvatskih autocesta d.o.o. i Hrvatskih
cesta d.o.o. i predstavlja kapital (dalje u tekstu: javni kapital) kojim
Republika Hrvatska financira građenje i održavanje javnih cesta, povrat kredita
kojima se financira građenje državnih cesta te dokapitalizaciju Hrvatskih
autocesta d.o.o. i Hrvatskih cesta d.o.o., u skladu s programom iz članka 12.
ovoga Zakona.
(2) Razlika između vlastitih
prihoda i rashoda ostvarenih u poslovnoj godini nadoknađuje se na teret javnog
kapitala iz stavka 1. ovoga članka u skladu s odobrenim planom poslovanja
Hrvatskih autocesta d.o.o. i Hrvatskih cesta d.o.o.
Sredstva koja povećavaju,
odnosno za koja se umanjuje javni kapital
Članak
68.
(1)
Javni kapital čine i prihodi po osnovi tečajnih razlika, kamate i drugi prihodi
ostvareni po osnovi gospodarenja novcem koji čini javni kapital, a javni kapital
se umanjuje za kamate i druge naknade povezane s financiranjem građenja i
održavanja javnih cesta te za negativne tečajne razlike.
(2) Dobit koju ostvare
Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste d.o.o. dok je Republika Hrvatska
jedini član društva uvećava javni kapital.
Namjensko korištenje
sredstava
Članak
69.
(1)
Sredstva iz članka 67. stavka 1. ovoga Zakona koriste se za namjene propisane
odredbama toga članka godišnjim planovima građenja i održavanja javnih cesta
koje uz suglasnost Vlade donose Hrvatske autoceste d.o.o. i Hrvatske ceste
d.o.o.
(2) Sredstva koja prema
odredbi članka 65. stavka 2. ovoga Zakona Hrvatske ceste d.o.o. doznače
županijskoj uprave za ceste koriste se za namjene propisane odredbama članka 67.
stavka 1. ovoga Zakona godišnjim planovima građenja i održavanja županijskih i
lokalnih cesta koje uz suglasnost Ministarstva donosi županijska uprava za
ceste.
Amortizacija
Članak
70.
Hrvatske autoceste d.o.o.,
Hrvatske ceste d.o.o. i županijska uprava za ceste u rashode poslovanja
uključuju amortizaciju javnih cesta obračunatu primjenom amortizacijskih stopa
koje utvrđuje Vlada.
VII. NADZOR I INSPEKCIJA
JAVNIH CESTA
Upravni
nadzor
Članak
71.
Upravni
nadzor nad provedbom ovoga Zakona i propisa donesenih za njegovo izvršavanje
obavlja Ministarstvo.
Inspekcijski
nadzor
Članak
72.
Poslove
inspekcije javnih cesta obavlja Ministarstvo (u daljnjem tekstu: inspekcija
za ceste), sukladno ovom Zakonu i posebnom zakonu, a nadzor provodi inspektor za
ceste (u daljnjem tekstu: inspektor).
Prava i dužnosti
inspektora
Članak
73.
(1) Prilikom provedbe inspekcijskog
nadzora javnih cesta inspektor, osim prava i dužnosti koje ima po posebnom
zakonu, ima i sljedeća prava i dužnosti:
1.
nadzirati radove prilikom redovitog i izvanrednog održavanja javnih cesta,
pregledavati dokumentaciju za te radove i odrediti mjere za otklanjanje
nepravilnosti koje bi mogle prouzročiti pogoršanje stanja javne ceste ili
ugroziti sigurnost prometa na njoj,
2.
nadzirati ispunjavanje uvjeta za obavljanje redovitih radova održavanja na
javnoj cesti danoj u koncesiju,
3.
nadzirati provođenje mjera za osiguranje javnih cesta i prometa na
njima,
4.
obustaviti sve radove na javnoj cesti koji se ne obavljaju u skladu s odredbama
ovoga Zakona i propisa za njegovo izvršavanje,
5. u
nužnim slučajevima, kada bi bila ugrožena sigurnost prometa na javnoj cesti ili
bi mogla nastati šteta na njoj, odrediti privremene mjere kako bi se otklonila
opasnost ili spriječila šteta,
6.
odrediti da se u polju preglednosti otklone nedostaci i nepravilnosti
prouzročene kršenjem propisanih mjera za osiguranje preglednosti javne
ceste,
7.
nadzirati provođenje propisanih uvjeta za obavljanje zahvata u zaštitni pojas
javne ceste.
(2)
Žalba protiv rješenja inspektora iz stavka 1. točaka 4., 5., 6. i 7. ovoga
članka ne odgađa izvršenje rješenja.
(3) U
predmetima iz stavka 1. točke 5. ovoga članka, kada je zbog neposredne
ugroženosti javne ceste ili sigurnosti prometa na njoj ugrožena i sigurnost
sudionika u prometu, inspektor može, po skraćenom postupku, bez saslušanja
stranaka, donijeti rješenje. U nužnim slučajevima inspektor može donijeti usmeno
rješenje te odrediti njegovo izvršenje odmah po izricanju.
(4)
Prilikom provedbe inspekcijskog nadzora inspektor ima
pravo:
–
pregledati prostore, objekte, uređaje, materijale te poslovanje i dokumentaciju
trgovačkih društava koja upravljaju javnim cestama,
–
saslušati stranke i svjedoke primjenom pravila upravnog
postupka,
–
pregledati isprave kojima se može utvrditi identitet osoba koje sudjeluju u
prometu,
– uzeti
uzorke materijala te obavljati druge postupke koji su u skladu s namjenom
inspekcijskog nadzora,
–
dobiti osobne podatke o pravnim i fizičkim osobama, podatke o vlasništvu vozila,
podatke o vlasništvu zemljišta i objekata u zaštitnom pojasu cesta, kao i druge
podatke potrebne za vođenje postupka u svezi s kršenjem ovoga Zakona i propisa
za njegovo izvršavanje.
VIII. KAZNENE
ODREDBE
Članak
74.
(1)
Novčanom kaznom od 20.000,00 do 50.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj
trgovačko društvo odnosno ustanova koja upravlja javnom
cestom:
1. ako
ne održava javnu cestu sukladno odredbi članka 18. stavka 3. ovoga
Zakona,
2. ako
ne osigura uklanjanje oštećenih i napuštenih vozila i drugih stvari s javne
ceste (članak 23. stavak 1. podstavak 2.),
3. ako
ne obavijesti javnost o stanju i prohodnosti javnih cesta i meteorološkim
uvjetima (članak 23. stavak 1. podstavak 3.),
4. ako
ne poduzme mjere za otklanjanje opasnosti na javnoj cesti i mjere za siguran
promet (članak 39. stavak 2.),
5. ako
u opravdanom slučaju javnu cestu ne zatvori za promet (članak 43. stavak
1.).
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u trgovačkom
društvu, ustanovi, odnosno Upravnom tijelu Grada Zagreba koje upravlja javnom
cestom novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
Članak
75.
(1)
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 10.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna
ili fizička osoba:
1. ako
izvede priključak i prilaz na javnu cestu bez suglasnosti ili se ne pridržava
uvjeta iz suglasnosti (članak 33. stavak 4.),
2. ako postupa protivno
odredbi članka 38. stavka 1. i 2. ovoga Zakona,
3. ako ne postupi u skladu s
odredbom članka 40. ovoga Zakona,
4. ako bez suglasnosti
trgovačkog društva, ustanove, odnosno Upravnog tijela Grada Zagreba koje
upravlja javnom cestom poduzima radnje protivno odredbi članka 39. stavka 1. i
članka 41. ovoga Zakona,
5. ako
prilikom radova na javnoj cesti ne postavi odgovarajuće znakove,
oznake ili opremu (članak 45.).
(2) Za
prekršaj iz stavka 1. ovoga članka kaznit će se i odgovorna osoba u pravnoj
osobi novčanom kaznom od 1.000,00 do 5.000,00 kuna.
IX.
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Dovršenje započetih
postupaka
Članak
76.
(1)
Postupci započeti prema odredbama Zakona o javnim cestama (»Narodne
novine«, br. 100/96., 76/98., 27/01., 114/01., 117/01. i 65/02.) dovršit će se
prema odredbama ovoga Zakona.
(2)
Osobe koje su do dana stupanja na snagu ovoga Zakona ostvarile prava iz članka
62. Zakona o javnim cestama (»Narodne novine«, br. 100/96., 76/98., 27/01.,
114/01.,117/01. i 65/02.) zadržavaju ta prava do 31. prosinca 2006.
godine.
(3)
Skupštine županija koje nisu osnovale društvo kapitala kao pravnog sljednika
imovine i opreme tehničkih ispostava prema propisima koji su bili na snazi do
stupanja na snagu ovoga Zakona, dužne su osnovati takvo društvo u roku od šest
mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(4) Hrvatske autoceste d.o.o.
i Hrvatske ceste d.o.o. te županijske uprave za ceste osnovane prema propisima
koji su važili do stupanja na snagu ovoga Zakona nastavljaju radom i dužne su
uskladiti svoje poslovanje s odredbama ovoga Zakona u roku od godine dana od
dana njegova stupanja na snagu.
Baza podataka o javnim
cestama
Članak
77.
Hrvatske autoceste d.o.o.,
županijske uprave za ceste i korisnici koncesije dužni su podatke iz svojih
baza podataka o javnim cestama prenijeti Hrvatskim cestama d.o.o. radi
objedinjavanja svih podataka o javnim cestama u jedinstvenu banku podataka radi
operativnog osiguranja tehničko-tehnološkog jedinstva mreže javnih cesta i
izradbe karata s ucrtanim javnim cestama u odgovarajućem mjerilu u roku od
šest mjeseci od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
Provedbeni
propisi
Članak
78.
(1) Ministar će propise za
čije je donošenje ovlašten prema odredbama ovoga Zakona donijeti u roku od tri
mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona.
(2) Do stupanja na snagu
propisa iz stavka 1. ovoga članka primjenjivat će se provedbeni propisi doneseni
na temelju Zakona o javnim cestama (»Narodne novine«, br. 100/96., 77/98.,
27/01., 114/01., 117/01. i 65/02.).
Prestanak
važenja
Članak
79.
Danom stupanja na snagu ovoga
Zakona prestaje važiti Zakon o javnim cestama (»Narodne novine«, br.
100/96., 76/98., 27/01., 114/01., 117/01. i 65/02.).
Stupanje na
snagu
Članak
80.
Ovaj Zakon stupa na snagu
osmoga dana od dana objave u »Narodnim novinama«.
Klasa:
340-01/04-01/02
Zagreb, 8. prosinca 2004.
HRVATSKI SABOR
Predsjednik
Hrvatskoga sabora
Vladimir Šeks, v.
r.